Seperti orang lain saya juga mempunyai IMPIAN untuk bebas dari kekangan kewangan dan masa. Sejauh manakah kita telah berjaya mencapai IMPIAN kita? Adakah kini kita telah bebas, atau masih menjadi ‘pekerja’? Adakah anda merasakan anda kini HEBAT atau ada kekecewaan di jiwa anda? Jika kecewa anda mesti berubah dan mencari kehebatan diri anda. Jika anda masih mencari-cari wadah untuk berjuang mencari KEHEBATAN anda, saya sarankan anda berhenti mencari kerana di VeMMA anda akan dibekalkan dengan produk hebat yang dihasilkan oleh sebuah syarikat yang begitu mantap dan berpengalaman. Pelan busines terbaik telah menghasilkan ramai jutawan di USA, malah di Malaysia kejayaan Nursalehin, Siti fadzilah dan Razrul menjadi tiga jutawan terawal ASIA. Apa yang diperlukan adalah keyakinan diri serta kekuatan ‘WHY’ serta IMPIAN untuk melakukan perubahan. Sudah hampir 20 tahun saya berkecimpung dalam dunia Minyak dan Gas tetapi saya masih mencari-cari kebebasan untuk mengatur masa dan kewangan saya. Dengan hanya tinggal kurang dari 7 tahun sebelum saya mencecah umur 50 tahun, saya berjanji yang saya perlu berubah kerana jika saya gagal melakukannya maka saya mungkin gagal memberikan yang terbaik untuk 10 ahli keluarga saya. Saya yakin kini hanya VeMMA yang dapat mengubah kehidupan saya. Saya tidak berkata yang semuanya akan menjadi mudah dengan VeMMA kerana saya juga pasti bahawa untuk berjaya hanya dengan pengorbanan, azam dan komitmen yang kuat saja yang akan dapat melebarkan peluang kejayaan saya di VeMMA. Di sini saya menyarankan agar saudara2-saudari2 pengunjung blog ini juga akan dapat melihat dan merasai apa yang saya maksudkan ini dan bertekad untuk sama-sama berjaya di VeMMA. Kejayaan tidak akan manis jika bersendirian.

Apa Yang Saya Buat Bila Join Sehingga Menjadi Diamond Leader?

Info berikut adalah sisipan dari perkongsian saya di Skype meeting pada 8/2/2012

  • Saya joined Vemma secara tak sengaja pada 19/9/2011 setelah tertarik dengan wajah ceria Kak June dan Abg Mat di FB
  • Kak June called 15 minit kemudian setelah saya register di Vemmabuilder dan Vemma.com
  • Saya terus update Vemma.com pada hari yang sama siap dengan gambar dan mula tengok secara lalu tentang produk
  • Ikut Kak June sertai majlis hari raya Vemma di Jaya One pada 24/9/2011 dan tengok dengan mata kepala keceriaan ahli2 Vemma dan noted beberapa kejayaan ahli Vemma. Kak June tunjuk beberapa senior tapi tak dapat ingat siapa.
  • Sekali lagi joined Kak June kali ini menyertai MP2 pada 1/10/2011. Kak June bayar entry fee (tak tahu apa yang Kak June nampak kat saya sehingga Kak June sanggup bayar entry fee). Pada malam tu berikrar dengan isteri dan anak-anak kalau apa yang dilihat OK pada MP2 tu maka saya akan berhenti merokok. Mengambil keputusan berhenti merokok secara sah dan mengambil keputusan untuk buat Vemma secara serius setelah mendengar penerangan dari Kenneth Koh. Saya berjanji saya akan kembali isap rokok hanya jika saya gagal di Vemma. Perkongsian dari PL Rasyihah, DL Rosmawati, PL Enna Roslina serta satu couple yang berstatus GL menguatkan lagi harapan untuk menjalankan Vemma secara serius.
  • Pada 9/10/2011 saya kerumah Kak June untuk belajar cara-cara buat iklan. Dapat semua guideline tapi gagal untuk buat satu iklan pun bila 'Filezilla' saya download tak boleh pakai kat computer saya. Tension tapi puas pasal dapat apa yang saya nak tahu untuk buat landing page. Kak June dah buat satu landing page untuk saya mulakan iklan kat FB. The next day I godak computer sendiri sampai berjaya launch beberapa iklan. Periklanan kat FB bermula.
  • Atas saranan Kak June pada 15/10/2011 saya sertai NMO di HQ. Satu latihan ringkas tapi hebat. Banyak info diterima dari Master Johan dan Razrul untuk permulaaan terutama mengenai produk. Masih kabur tentang bagaimana nak kira cycle. Dari training ini saya mengikut terus beberapa saranan seperti Vemma Corner, Name Card dan Bloging.
  • Sertai training dari Nasoha sebanyak dua kali pada minggu berikutnya untuk belajar teknik beriklan di internet. Sangat informative termasuk beruntung dapat mengenali Nasoha dan Husna dan serba sedikit mengetahui latar belakang Vemma mereka.
  • Built up Blog, http://semetahealth.blogspot.com pada 25/10/2011. Terpaksa belajar buat blog dari anak kerana x ada clue langsung macamana nak buat blog. Berjaya launched http://semetahealth.blogspot.com pada 12/11/2011 dengan post pertama mengenai produk Vemma. Kini blog ini telah mempunyai pengunjung lebih 2500 setelah 3 bulan dilancarkan. Kira baik untuk blogger kapuk. Masih tengah belajar macamna nak buat blog jadi lagi baik....
  • Iklan online berterusan tapi kurang memberi pulangan tapi bagus untuk belajar teknik..
  • Saya sebenarnya berterusan bercerita pasal Vemma kepada semua org yang saya jumpa. Saya sebenarnya enrol isteri saya di Power Leg saya dan selang seminggu selapas tu saya enrol rakan office seorang user produk
  • Saya teruskan bercerita pasal Vemma kepada rakan office dan hasilnya saya enrol 2 orang lagi officemate yang kemudian salah seorang dari mereka upgrade ke Ultimate Pack (Semua ini berlaku sebelum saya joined NMO).
  • Dari officemate saya mula bercakap tentang Vemma dengan sesiapa saja yang saya jumpa sekurang-kurangnya dihujung perbualan bisnes
  • Berkat terus menerus bercakap tentang Vemma, bulan Nov 2011 saya hanya enrol 2 orang satu office mate dan satu lagi teman dari JB. Join VFST pada 26/11/2011 untuk mendapat aura leader-leader hebat.
  • Menghadiri BP UVEC di PKNS BizzPoint. Event ini banyak memberi maklumat tentang Diamond Pack dan saya mula pandai mengira cycle bonus malah mendapat maklumat lanjut berkenaan bonus-bonus yang lain.
  • Bulan Dec 2011 Diamond Pack was launched and salah seorang dari orang yang mula-mula saya enrol upgrade pada 1/12/2012. Seronok betul.
  • Bulan 12 saya tidak meletakkan apa-apa target tetapi setelah meneliti cycle point di Vemma.com saya mula terasa yang sesuatu mungkin boleh dilakukan untuk sekurang-kurangnya menjengah Gold Leader. Hujung Disember, saya notice, Upline saya serta downline beliau bergerak pantas dan beberapa Diamond Leader terhasil dari ketekunan mereka dan saya mendapat imbuhan dari pergerakan itu. Pergerakan tersebut memberi ruang untuk saya mencecah Diamond Leader jika perancangan saya berhasil.
  • Terasa cabaran dari UVEC Leaders untuk menyingkirkan mereka-mereka yang tidak perform, saya mula membuat list prospek untuk Diamond Pack. Terdapat enam nama dalam list saya termasuk 4 dari mereka adalah member dari single pack dalam rangkaian saya. Dari situ saya mula bergerak untuk menyakinkan ahli single pack saya dan kedua-dua prospek saya. Culaan awal menunjukkan mereka memberikan response yang positif dan ini menyebabkan saya mula berkira-kira untuk mencecah Diamond Leader. Jika pengiraan selang seli digunakan maka cycle point yang diperlukan tidak mesti datangnya dari kesemua prospek tadi dan ini mengusarkan setelah mengambil kira jika salah seorang tiba-tiba pull out.
  • Pada minggu pertama Jan 2012 saya masih gagal untuk mendapatkan seorang Diamond Pack bilamana prospek saya yang berkerja bersama-sama saya tiba-tiba mengubah fikiran lantaran masalah kontrak. Buntu seketika. Tapi diketika ini terdapat upgrade Diamond di Power Leg saya dari rangkaian Upline saya dan ini telah mengubah kebarangkalian pengiraan cycle bonus dari cross calculation menjadi sided calculation dan ini akan memberikan peluang untuk 6 cycles untuk setiap Diamond Pack di sebelah Profit Leg. Peluang baru tiba-tiba muncul!!
  • 2nd Week Jan seorang dari single pack member telah upgrade ke Diamond Pack dan ini membuka ruang untuk.
  • 3rd Week seorang lagi teman rapat upgrade ke Diamond Pack dan kontraktor rumah saya yakin dengan Vemma setelah 3 minggu cuba menyakini beliau dan telah menjadi member baru Diamond Pack di minggu yang sama. Tinggal satu Diamond lagi!!!
  • 4th Week, sehingga Khamis cubaan untuk menyakinkan rakan yang pertama masih menemukan jalan buntu dan saya memahami kenapa...lantaran kontrak kerja yang masih belum selesai...selain dari itu beliau amat berminat...saya terpaksa mengalah. Saya kembali kepada prospek asal yang pada dulunya menghadiri BP di Johor Bahru dan telah membeli 3 packs produk dari saya sebelum itu. Pada hari Jumaat minggu keempat dia dapat diyakini dan telah menjadi ahli terbaru dengan Diamond Pack, 25 minit sebelum sembahyang Jumaat. Alhamdulillah.
  • Kerana saiz Power Leg dan Diamond Pack, saya akhirnya mencecah ke Diamond Leader. Kalau dulu, saya merasakan ini semua hampir-hampir mustahil untuk dalam jangkawaktu singkat. Kekuatan Diamond Pack telah menyebabkan Upline saya PL Junaidah melompat dari Gold Leader ke Diamond dan kemudian ke Platinum hanya dalam masa 4 bulan. Satu pencapaian hebat!
  • Dari sorotan cerita ini saya dapat simpulan tip-tip berikut;
    1. Engaged dengan Upline
    2. Hadiri Training Basic tentang Produk dan Pelan Business (Sekurang-kurang 2 kali untuk benda yang sama)
    3. Mingle with leaders dengan menghadiri training khas yang dianjurkan
    4. Hadiri event-event untuk berkongsi pengalaman berjaya dan kebaikan produk
    5. Kenali dengan sebaik-baiknya laman vemma.com anda, kenali fungsi dan maklumat penting di dalamnya
    6. Jadikan Vemma sebagai satu perkara penting yang akan dibualkan pada setiap perbualan samada busines atau bukan
    7. Terus bercerita tentang kabaikan produk untuk semua target group produk
    8. Fokus kepada prospek yang berada dalam 3-foot circle rule (80% kejayaan datang dari group ini). Ini termasuk mereka-mereka yang baru kita kenal tetapi mempunyai berurusan secara terus dengan kita
    9. Kenali dan teliti Power dan Profit Leg anda kerana dari sini kita boleh upgrade ahli dan melakukan prospecting melalui data yang ada di dalamnya.
    10. Sekali lagi engaged dengan Upline anda!!!
  • Sekian terimakasih, semuga perkongsian ini boleh sedikit sebanyak membantu ahli terutama mereka yang baru seperti saya.
Saya pasti anda boleh menjadi leader yang lebih HEBAT!

Sayed A Sani
Semetahealth

0 comments:

Post a Comment