Seperti orang lain saya juga mempunyai IMPIAN untuk bebas dari kekangan kewangan dan masa. Sejauh manakah kita telah berjaya mencapai IMPIAN kita? Adakah kini kita telah bebas, atau masih menjadi ‘pekerja’? Adakah anda merasakan anda kini HEBAT atau ada kekecewaan di jiwa anda? Jika kecewa anda mesti berubah dan mencari kehebatan diri anda. Jika anda masih mencari-cari wadah untuk berjuang mencari KEHEBATAN anda, saya sarankan anda berhenti mencari kerana di VeMMA anda akan dibekalkan dengan produk hebat yang dihasilkan oleh sebuah syarikat yang begitu mantap dan berpengalaman. Pelan busines terbaik telah menghasilkan ramai jutawan di USA, malah di Malaysia kejayaan Nursalehin, Siti fadzilah dan Razrul menjadi tiga jutawan terawal ASIA. Apa yang diperlukan adalah keyakinan diri serta kekuatan ‘WHY’ serta IMPIAN untuk melakukan perubahan. Sudah hampir 20 tahun saya berkecimpung dalam dunia Minyak dan Gas tetapi saya masih mencari-cari kebebasan untuk mengatur masa dan kewangan saya. Dengan hanya tinggal kurang dari 7 tahun sebelum saya mencecah umur 50 tahun, saya berjanji yang saya perlu berubah kerana jika saya gagal melakukannya maka saya mungkin gagal memberikan yang terbaik untuk 10 ahli keluarga saya. Saya yakin kini hanya VeMMA yang dapat mengubah kehidupan saya. Saya tidak berkata yang semuanya akan menjadi mudah dengan VeMMA kerana saya juga pasti bahawa untuk berjaya hanya dengan pengorbanan, azam dan komitmen yang kuat saja yang akan dapat melebarkan peluang kejayaan saya di VeMMA. Di sini saya menyarankan agar saudara2-saudari2 pengunjung blog ini juga akan dapat melihat dan merasai apa yang saya maksudkan ini dan bertekad untuk sama-sama berjaya di VeMMA. Kejayaan tidak akan manis jika bersendirian.

Mengisi 'Prospecting'

Dari pengamatan dan perbincangan dengan leader-leader serta motivator saya senaraikan 3 masalah  kita ketika dalam 'propecting';
  1. Mendefinasi '3-foot Rule': Dalam kekalutan kita mencari prospek secara online ramai di antara kita lupa kepada kekuatan "3-foot rule" dalam mencari prospek. Ramai menjurus memberi penerangan bahawa prospek dari "3-foot rule" hanya terdiri dari kenalan atau sahabat sahaja dan ini menyebabkan ramai bakal prospek kita akhirnya berlalu begitu sahaja di hadapan kita tanpa sempat kita melakukan sebarang prospecting. Satu kehilangan bukan?
  2. Kekalutan Mengejar 'Cold Market': Seringkali bilamana kita menyertai mana-mana business networking kita selalunya tersasar melihat perkataan networking itu sebagai online networking. Justeru itu tanpa berlengah kita meletakkan segala daya dan usaha untuk melakukan online networking. Tidak dinafikan lebih banyak duit dilaburkan mungkin lebih banyak prospek yang anda dapat tetapi dalam kekalutan ini kita sering saja merasa seronok bila mendapat listing prospek baru tetapi gagal untuk mengisi prospecting tu. Apa yang terjadi kita hanya biarkan senarai itu bertimbun-timbun tanpa sebarang tindakan dan akhirnya kita masih gagal mendapat sebarang partner baru.
  3. Kita Bertindak seperti Menjual Produk: Saya tidak maksudkan anda menjual produk Vemma Premix, Thirst atau Bod-e tetapi apa yang saya maksudkan adalah kita menjalankan business ini seperti menjual barangan di outlet-oulet di pasaraya yang besar dengan hanya memulakan perbicaraan perniagaan setelah bakal pengguna menunjukkan minat terhadap perniagaan kita dan kerana ini kita hanya menjurus kepada mereka yang 'membelek-belek' produk kita dan kita hilang peluang kepada bakal-bakal prospek yang lalu dihadapan busines kita.
Justeru itu jika kita dapat melakukan tindakan-tindakan berikut, maka peluang prospecting kita akan lebih berkembang dan kita mempunyai kapsiti peluang yang lebih besar untuk mendapat brand partner yang baru. 20% yang mempunyai 100 prospek adalah lebih baik dari 20% yang mempunyai 2 orang prospek, bukan?
  • To the very basic; pastikan kesemua kita ada name card; Sudut Vemma di rumah
  • Kita definasikan kesemua mereka yang menghampiri kita untuk tujuan apa sekalipun, tidak kira samaada kita kenal atau tidak adalah mereka-mereka yang tergolong dalam "3-foot rule" kita. Jika kita merasa tidak selesa, maka apa yang kita perlu lakukan adalah 'make friend' tetapi kena ingat tidak semua boleh kita masukkan sebagai rakan kerana keadaan tertentu. Jadi semua yang menghampiri kita kita jadikan mereka 'Hot Market' kita. Hot bukan kerana mereka keluarga atau rakan rapat tetapi mereka-mereka yang perlu kita bertindak pantas/cepat kerana sesetengah dari mereka mungkin kita akan bertemu hanya sekali.
  • Isikan 'Cold Market' search dengan 'Hot Market' approach secepat mungkin. Telefon, add friend di FB dan bertemu boleh membantu. Secepat mungkin ubah mereka dari 'Cold Market' menjadi "3-foot Rule" prospek.
  • Jadikan kesemua busines dan non-busines deal adalah prospecting. Ini kerana jika mereka yang menjalankan apa-apa perniagaan dengan kita maka mereka adalah terdiri daripada individu-individu yang sedang mengejar IMPIAN seperti kita. Kita sering mendengar cerita jiran rakan kita menjadi brand partner dengan member yang lain dan bukan dengan rakan kita akan tetapi kita sendiri tidak pernah melakukan apa-apa selain hanya seronok bercerita mengenainya. Berapa ramai yang masih memandang sebelah mata bila salesperson datang kemeja kita ketika kita makan, bukankah itu prospek? Berapa ramai yang bercerita dengan kesemua rakan office? Berapa ramai yang menyelitkan busines deal dengan promoting Vemma di setiap dealing?
  • Jadikan mereka-mereka yang mendatangi kita untuk tujuan lain, tetapi ahkirnya pulang dengan persoalan tentang busines kita dihujung perbincangan asal. 
  • Jadikan semua tindakan kita adalah tindakan KREATIF Vemma. Perkataan kreatif di sini penting untuk memastikan kita tidak dibenci lantaran tindakan kita yang keterlaluan menjaja Vemma.
Sayed A. Sani
Sementahealth

0 comments:

Post a Comment