Seperti orang lain saya juga mempunyai IMPIAN untuk bebas dari kekangan kewangan dan masa. Sejauh manakah kita telah berjaya mencapai IMPIAN kita? Adakah kini kita telah bebas, atau masih menjadi ‘pekerja’? Adakah anda merasakan anda kini HEBAT atau ada kekecewaan di jiwa anda? Jika kecewa anda mesti berubah dan mencari kehebatan diri anda. Jika anda masih mencari-cari wadah untuk berjuang mencari KEHEBATAN anda, saya sarankan anda berhenti mencari kerana di VeMMA anda akan dibekalkan dengan produk hebat yang dihasilkan oleh sebuah syarikat yang begitu mantap dan berpengalaman. Pelan busines terbaik telah menghasilkan ramai jutawan di USA, malah di Malaysia kejayaan Nursalehin, Siti fadzilah dan Razrul menjadi tiga jutawan terawal ASIA. Apa yang diperlukan adalah keyakinan diri serta kekuatan ‘WHY’ serta IMPIAN untuk melakukan perubahan. Sudah hampir 20 tahun saya berkecimpung dalam dunia Minyak dan Gas tetapi saya masih mencari-cari kebebasan untuk mengatur masa dan kewangan saya. Dengan hanya tinggal kurang dari 7 tahun sebelum saya mencecah umur 50 tahun, saya berjanji yang saya perlu berubah kerana jika saya gagal melakukannya maka saya mungkin gagal memberikan yang terbaik untuk 10 ahli keluarga saya. Saya yakin kini hanya VeMMA yang dapat mengubah kehidupan saya. Saya tidak berkata yang semuanya akan menjadi mudah dengan VeMMA kerana saya juga pasti bahawa untuk berjaya hanya dengan pengorbanan, azam dan komitmen yang kuat saja yang akan dapat melebarkan peluang kejayaan saya di VeMMA. Di sini saya menyarankan agar saudara2-saudari2 pengunjung blog ini juga akan dapat melihat dan merasai apa yang saya maksudkan ini dan bertekad untuk sama-sama berjaya di VeMMA. Kejayaan tidak akan manis jika bersendirian.

Intipati Dari Bengkel 'You're the CEO' oleh SP Hasmi Hashim

 
1. Kita adalah boss bisnes sendiri jadi kita kena tahu apa WHY kita atau matlamat atau impian kita. Kenalpasti WHY anda dan tanya mengapa anda menyertai Vemma? Sasaran perlu jelas dan anda perlu fokus pada sasaran samada jangka pendek atau jangka panjang. Sidelines anda ialah pesaing anda dan bersainglah secara sehat.
 
2. Buang EGO - Jadilah gelas yang kosong walau siapa pun anda diluar sana, tak kira apa jawatan anda diluar sana tetapi di Vemma anda ialah orang baru, mesti sanggup belajar dari bawah, berusaha dan berikan keutamaan kepada bisnes anda andai bisnes Vemma merupakan pilihan kerjaya sepenuh masa.
 
3. Hadir event - siapa yang anggap business preview dan kelas bimbingan tidak penting maknanya anda anggap bisnes ini juga tidka penting, jika tak ada matlamat, tak akan jadi apa2, masa anda akan sia2 sahaja. Join meeting online dan catit sebanyak mana mungkin tips2 yang diberikan oleh leaders. Lain speaker, lain tips jadi kehadiran yang kerap akan membuatkan ada lebih cepat faham bisnes dan boleh bimbing orang lain
 
4. Upline anda hanya lah mentor yang membimbing, jika tiada usaha sendiri, leaders tidak boleh buat apa2. Anda mestilah :
  • Kuasai atau masterkan bisnes anda, ambil tahu latar belakang syarikat, cara pembayaran, produk dan lain2.
  • Letakkan sasaran & merancang bila henda naik ranking, bila nak bonus yang seterusnya, semua itu kena ada matlamat
  • Bertindak tanpa menunggu arahan tetapi jangan memandai-mandai, rujuk kepada upline jika tak faham sepenuhnya
  • Bersikap dan berfikiran positif dan berkeupayaan untuk memimpin downline
  • Bersikap profesional - jangan emosi
 
5) Imej Korporat - Bisnes Vemma bukan bisnes main2, ianya bernilai berjuta-juta jadi pastikan imej syarikat perlu dijaga sesuai dengan majlis dihadiri, gambar2 di FB dan Skype janganlah bersifat peribadi, mesti berimej professional. Warna korporat ialah oren dna hitam, jadi datanglah ke event dengan pakaian yang kemas mengikut sistem
 
6) Cara kerja - pastikan bekerja dalam sussana yang selesa, jika berkerja di rumah pastikan anda berdisplin sama seperti anda bekerja di pejabat, masuk bilik kerja dirumah ikut waktu yang sesuai dan organise masa anda antara anak2 dan kerja2 Vemma. Bangun seawal pagi, bersedia untuk buat follow up, janganlah call prospek dengan nada suara mengantuk kerana orang akan join kita bila kita bertenaga, ceria dan yakin dengan apa yang kita sampaikan. Jangan sampai TV, radio dan anak2 mengganggu tugasan anda.
 
7) Ambil berat - mengetahui semua network yang ada, bimbing mereka, kenalpasti leader, duplikasi serta pantau bisnes anda dan downline anda.
 
8) Update Facebook status dengan promosi link atau website Vemma anda, update status dengan perkara2 yang positif, motivasi dan kata2 semangat, join dan beri komen di FB group, dari situ leader akan tahu sejauh mana komitment anda. Ada yang tak pernah buka FB dan email, jadi maklumat dari upline dan leader tidak sampai kepengetahuan anda. Percayalah, bila kita tidak involve dalam mana2 bahagian perniagaan samada promosi, event dan sebagainya, kita akan rasa sendirian. Sebab itu Vemma memilih tema Diamond Pack "nobody will be left behind" dan janji kami mentor akan bimbing anda sampai bila2.

Kejayaan bisnes anda bergantung kepada ANDA.
 

0 comments:

Post a Comment